.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
قزل امام؛ امام طلایی ترکمنها

هشتمین آفتاب آسمان امامت و ولایت بین همه مردم جهان بویژه مسلمانان جایگاه ویژه ای دارد و جایگاه این امام همام بین ترکمنها تاحدی است که به قزل امام یا امام طلایی معروف و شهره است.

به گزارش مهر در گرگان، عشق و ارادات ترکمنها به امام طلایی شهره آفاق بوده و مثال زدنی است و عشق به این امام در دل و جان مردمان ایران زمین و قوم ترکمن ریشه و رخنه کرده است.

ترکمنها و گلستانی ها همانند دیگر عاشقان به امامت و ولایت در مناسبتهای مختلف سال از جمله سالروز ولادت و شهادت علی بن الموسی الرضا (ع) با سفر به مشهد مقدس و حضور در بارگاه ملکوتی این امام، گوشه ای از ارادت دیرینه شان را به خاندان نبوت و امامت نمایان می سازند.
علاوه برآن همزمان با سالروز ولادت این امام فرزانه در گوشه و کنار گلستان و دشت ترکمن صحرا، آئین های خاصی برپاست که ریشه در عشق ورزی این قوم اصیل و پرپیشینه به خاندان کرامت دارد.

از سوی دیگر، ترکمنها در نامگذاری کودکان و نوزادان علاقه فراوانی به استفاده از نام مبارک " رضا " دارند و تاکنون نوزادان زیادی در بین ترکمنها به این اسم مزین شده اند.

مدیر حوزه علمیه اهل سنت گلستان با بیان اینکه ترکمنها ارادت خاصی به حضرت امام رضا (ع) دارند، گفت: بیش از پنج میلیون ترکمن در کشور ترکمنستان و سایر مناطق از جمله ایران بسر می برند و عشق ویژه ای نسبت به قزل امام دارند.


آخوند عبدالجبار میرابی افزود: ریشه ارادت این قوم به امام هشتم (ع) از آنجا ناشی می شود که امام ابوحنیفه نعمان بن ثابت پایه گذار مذهب حنفی از شاگردان امام جعفر صادق (ع) که از اجداد امام رضا علیه السلام بود و ترکمن ها ارادت ویژه ای نسبت به وی دارند و این ارادت باعث شد تا به امام رضا (ع) نیز عشق ورزیده و رهرو ایشان باشند.

مشهد الرضا اولین مقصد زیارتی ترکمن ها

وی اظهار داشت: ترکمن ها همواره به قزل امام توسل می جویند و هرسال به زیارت ایشان می روند.

وی خاطرنشان کرد: ترکمن ها از هر فرصتی برای سفر به مشهد مقدس برای پابوسی امام رضا (ع) سفر می کنند که این امر نشاندهنده علاقه وافر به این امام همام است.

مدیر حوزه علمیه اهل سنت گلستان بیان داشت: همچنین بهترین مکانی که ترکمن ها پس از برگزاری آئین های خود به آن سفر می کنند، بارگاه امام رضا (ع) و پابوسی این حضرت است.

آخوند میرابی عنوان کرد: زوج های جوان ترکمن پس از جشن ازدواج برای ماه عسل یا " ثق ماغ" به زیارت بارگاه قزل امام سفر می کنند.

وی عنوان کرد: حتی حجاج و زائران نیز قبل و بعد از مشرف شدن به مکه به مشهد می روند تا ارادتشان را نسبت به علی بن الموسی رضا نشان دهند.

همزمان با دهه کرامت و سالروز ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولادت در مناطق مختلف گلستان از جمله مناطق ترکمن نشین جشن شادی و مراسمهای مختلفی برپاشده است.

گلستان نیز همانند دیگر مناطق کشور در سالروز تولد این خورشید ولایت، غرق در سرور و شادی است و جشن های دهه کرامت در مناطق مختلف استان برگزار شده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.599 seconds.